Posted by: Nurul Nazihah | Oktober 13, 2008

Ramadhan yang berlalu…antara ibadah dan taklifan..

Bismillahirrahmanirrahim…

alhamdulillah, sebulan sudah…Ramadhan yang mulia pergi meninggalkan kita…Sebulan sahaja masa yang diberi…utk kita berlumba-lumba membuat ibadah dan jariah…muhasabah buat diri ini dan semua… Adakah kita dah benar2 memanfaatkan sebulan Ramadhan yg begitu berharga ini?

Dgn takdirnya, Ramadhan kali ini jatuh pada musim cuti summer…perangkaan awal, insyaAllah Ramadhan kali ini akan lebih baik drp thn lepas…dari segi masa dan jadual kuliah…kalau di thn lepas, pilih2 hari jugak utk tahajud n iktikaf di masjid…sbb esoknya ada kuliah…tapi thn ini, boleh bertahajud di masjid hari2 lah!ūüôā Kalau thn lepas, agak terhad waktu membaca Quran kerana kuliah…thn ini bolehlah membaca n mentadabbur Quran sepanjang waktu…

Namun, kita merancang..Allah yg menentukan…sesungguhnya Allah adalah sebaik2 perancang…rupa-rupanya,ada taklifan besar menanti saya dan rakan2 yg tidak pulang ke Malaysia Ramadhan ini…dan taklifan itu menjadi lebih besar n berat kerana bilangan pelajar yg tinggal sangatlah sedikit…kerana yg lain pulang berhari raya di Malaysia..Taklifan besar yg dimaksudkan ialah mengajur/mengelola/melaksanakan Program Sambutan Mahasiswa Baru 08…Load yg diterima agak besar berbanding tenaga kerja yg available…200 student baru!!!Alex! belum tambah cairo , mansurah , dll lagi…Bahang n beban merancang n menyambut adik2 baru ini saya rasakan even b4 Ramadhan lagi…Agak kelam kabut pada mulanya..bnyk perkara tak cnfrm…senior yg ada pon berapa kerat…yg sedikit available makin sikit pada permulaannya…sbb ada di antara kami yg menunaikan umrah dan ada yg ke Syria berjaulah…

Sememangnya taklifan sebesar ini memerlukan taujihat n tajdid niat yg berterusan…tambah2 bekerja di bulan puasa…memang meruntun kesabaran…hati meronta2 ingin mengejar Ramadhan…akal pula berputar2 memikir dan melaksanakan taklifan….tubuh yg satu terpaksa dikerah memenuhi kehendak akal dan hati… walaupun kdg2 rasa letih…digagahkan jua, berkat dorongan n doa akhawat dan sahabat lain, berkat Ramadhan itu sendiri, dan yg semestinya rahmat dari Yang Esa…

Alhamdulillah, sebelum saya menempuh fatrah Ramadhan thn ini yg sgt mencabar hati, jiwa, dan jasad ini… saya telah membaca sebuah topik menarik drp sebuah buku bertajuk Asas-asas Islam/Mabadi’ fil Islam…Topik yg saya rasakan sgt2 mambantu saya dan sahabat2 Ramadhan ini…tajuknya ialah –Ibadah Syumul-tajuk yg nampak biasa barangkali…tapi setelah dibaca, sangat terasa impaknya…antara isi penting topik ini ialah..ibadah itu sgt luas…bukan hanya tertakluk kepada takrif ibadah khusus dan ibadah am yg biasa kita dgr sahaja…malahan lebih luas drp itu…Ia juga merangkumi pergaulan yg baik, menunaikan hak2 manusia, berbakti kpd ibu bapa,mengeratkan silaturrahim, berbuat baik pd anak yatim,org miskin, musafir, mengasihani n berlembut dgn haiwan….Ibadah juga meliputi akhlak n peribadi mulia, akhlak rabbani (cintakan Allah n Rasul, rasa berserah n takut pd Allah, syukur n tawakkal)…Takrif ibadah ialah semua perkara yg disukai dan diredhai sama ada perkataan, perbuatan, zahir mahupun batin. Kiranya, bukanlah hanya solat, puasa, iktikaf, baca Quran itu dikira ibadah…malah menolong meringankan beban org lain itu ibadah,bekerja menyembuhkan penyakit itu ibadah, senyum itu ibadah, rasa syukur n tawakkal itu ibadah, rindukan Nabi Muhammad itu ibadah, rasa takut Allah itu ibadah, menghubungi keluarga di Malaysia itu ibadah, dan bermacam2 lagi…Lihatlah, betapa luasnya rahmat Allah pada hambaNya…Malah di bulan Ramadhan ini, ibadah2 khusus dan yg tlh disebutkan ini dilipatgandakan ganjarannya…Subhanallah…Dan bagi qadiah saya dan sahabat2 yg bekerja bertungkus-lumus menyambut dan menyelia kebajikan adik2 baru…ini juga satu ibadah…adik2 ini masih baru lagi di sini…musafir mencari ilmu…kami di sini bertindak meringankan beban adik2 ni…still dikira ibadah…MashaAllah…

Masih dalam buku yg sama, menyentuh tajuk ibadah mutlak…daripada Ibn Qayyim… “Ibadah yg plg afdhal ialah beramal berdasarkan keredhaan Allah pada setiap waktu mengikut keperluan masa tersebut dan tugasnya”¬† —amalan n ibadah terbaik ketika tetamu dtg ialah menunaikan hal2 tetamu(amalan sunat yg tetap,menunaikan hak isteri n keluarga x lagi keutamaan time tu—amalan terbaik ketika rakan meminta tunjuk ajar ialah mengajarkan mereka—-amalan terbaik ketika azan dilaungkan ialah bersegera menunaikannya secara berjemaah—amalan terbaik ketika emergency yg memerlukan bantuan pengaruh, jasmani @ harta ialah berusaha memberi pertolongan n mengetepikan amaln berwirid n bersendirian—dan lain2 lagi cth…Maka di sini, melaksanakan sesuatu tuntutan mengikut waktu dan tempat itulah melaksanakan tuntutan Allah, even perkara yg terpaksa dikorbankan itu ialah ibadah2 lazim yg biasa kita lakukan…Sbg cth: ada seorg yg sedang membaca Quran or ingin menunaikan solat sunat.Pada masa yg sama, ada org lain dtg meminta pertolongan…maka perkara terbaik yg dituntut waktu itu ialah memberikan pertolongan..Kalau kita fikirkan, atas kuasa dan takdir siapakah orang lain itu dtg meminta pertolongan ??(kalau bukan ditakdirkan oleh Allah)So, menghulurkan pertolongan itulah yg Allah minta drp kita, manakala membaca Quran @ menunaikan solat sunat(pada ketika itu) dikira kemahuan kita sendiri…

Berbalik pada qadiah saya dan rakan2 membuat persediaan n menyambut adik2 pada bulan Ramadhan… Atas kuasa siapa adik2 ini datang pada bln Ramadhan dan bukan selepas raya?Kuasa MARA kah? kuasa MSD kah? X lain x bukan, atas kuasa Allah ‘Azzawajalla…Maka yg dituntut ke atas kami ialah menghulurkan tangan, menyumbang keringat meringankan beban adik2 ini, walaupun Ramadhan yg terpaksa kami korbankan… Bukanlah bermakna meninggalkan terus amalan Ramadhan…selagi terdaya, dgn kudrat yg Allah anugerahkan, digagahkan juga diri ini melaksanakan sebanyak mungkin amalan2 Ramadhan, walaupun tidak sebanyak org lain…Kalau usaha membantu adik2 ini diniatkan dgn betul, insyaAllah penat lelah kami dikira ibadah…malahan,¬†perih jerih ini dilalui dlm bulan Ramadhan, moga2 dilipatgandakan¬†ganjaran n mendapat redha Allah…ameen…

Sedih juga rasa di hati…hampir 2 minggu hari2 terakhir Ramadhan saya dihabiskan di Cairo atas urusan sambutan adik2…bukan apa,saya sukakan ketenangan Ramadhan di Alex…Masjid Gami’ Ibrahim sebelah rumah saya ini sememangnya mencatat jumlah jemaah teramai di Alex pada bulan Ramadhan…Berpusu2¬†manusia dtg dari segenap Alex utk mendgr¬†dendangan ayat2 suci Quran drp Syeikh Khatem….Dendangan yg mendayu2 dan menusup kalbu…Sejuzuk semalam, 8 rakaat terawikh, dgn tgn membuka ¬†Quran membaca bersama2 perlahan2…2jam dirasakan pendek sekali setiap malam…ayat yg diulang2 akan saya baca tafsirnya…mengalir air mata mengenang ayat yg direct terkena hati n perbuatan seharian¬†kita…Bacaan Qunut yg meruntun air mata…Alhamdulillah, sudah nak masuk th ketiga… jadi semakin banyak doa yg difahami, makin zouq penghayatan doa qunut…dgn suasana sekeliling yg hiba… Belum dilihat malam 27 dan 10 mlm akhir, yg menyaksikan bilngan jemaah utk tahajjud mengatasi terawikh…dilaporkan 0.5 million jemaah di masjid ini pd mlm 27!Subhanallah–senario yg mungkin 20-30 thn akan dtg pon x tentu dpt dilihat di tanah air kita…tahajud bukan saja dihadiri pak2 haji or mak2 haji…tetapi golongan muda,syabab2 yg memonopoli…usahkan yg berjubah dan bertudung labuh…yg nampak biasa2 pon turut mengejar 10 mlm terakhir…yg lelakinya,dgn jeans berantai2,tshirt rock2…sumepon bergantung sejadah di bahu…turut sama berebut tempat solat tahajud…subhanallah…. Kalau di tmpt kita, makin penghujung Ramadhan, makin sediktlah jemaah…sedih2….

Terawikh di Gami' Ibrahim

Terawikh di Gami Ibrahim

 

iktikaf di Masjid Nur

iktikaf di Masjid Nur

 

bersama adik2 mentee orientasi Cairo

bersama adik2 mentee orientasi Cairo

Namun, saya hanya sempat beberapa kali terawikh di Gami’ Ibrahim th ni…yg lain2 nya di Cairo….xpe2… bnyk hikmahnya…dpt rasa mcm2 masjid…atleast, banyak sket saksi2 kita di akhirat nanti…insyaAllah… Mlm 25 alhamdulillah, saya berpeluang ‘melarikan diri’ dri Cairo…sbb kena iringi pegawai Mara ke Alex…Jadi saya x melepaskan peluang berterawikh dan bertahajud di Gami’ Ibrahim…As expected, mmg sesak, dan saya solat di jalan paling hujung…xpe2, alhamdulillah…ada gak tempat…Alhamdulillah jugak sbb saya dpt dgr Qunut Syeikh Khatem utk solat tahajud….Mlm 27 kami di Cairo…Hajat hati nak terawikh, iktikaf n tahajud di Masjid ‘Amru Al ‘Asr…berimamkan Syeikh Gebril…tp utk berbuat demikian, kami perlu hadir ke masjid selepas zohor utk cop tempat…huhuhu…mmg x kesampaian la hajat kami sume, sbb haritu ada orientasi adik2, magrib baru abes…So, kitrg ke Masjid Nur di Abasiah…Cantik dan besar masjidnya… Qunut sampai sejam!Saya dah duduk…itupun still lenguh angkat tgn baca doa….malu je kat makcik2 kat sebelah…steady je berdiri…huhuhu…Qunut mmg bestla…setiap nama n sifat Allah disebut dan disambut dgn lafaz ‘Allah’ oleh makmum2…diulang2 dan diselang selikan dgn doa2…Lepas subuh baru balik ARMA…. Sambung orientasi adik2…;)

Apa2 pun…saya bersyukur masih lagi dapat menikmati Ramadhan tahun ini…walaupun banyak cabarannya… tetapi semuanya dpt ditangani…Alhamdulillah…Moga saya disampaikan pada bln Ramadhan thn hdpn… Masih terasa bau2an Ramadhan…Sesungguhnya kau akan kami rindui, ya¬†Ramadhan…Allahumma ballighna Ramadhan…

Allahumma ballighna Ramadhan…

Wallahua’lam…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: